torsdag den 13. juni 2013

Ankommet til Inverness

Saa er vi i Inverness marina og igen er vi heldige med en flink havnefogde som venligst har udlaant sin computer - saa derfor den lidt maerkelige stavemaade :-)
Vi havde en god tur herop uden soesyge hvor boernene sov godt men hvor sejladsen var lidt mere anstrengende for rorsmanden da vinden kom ind straet bagfra. Det kraever stoerre koncentration!!
Da vi var godt inde i bugten var der ikke mere vind at sejle paa saa motoren blev taendt. Og lige foer vi kom til Inverness saa vi delfiner!!! Saa heldige vi er - og havnefogden siger at der er en mor-delfin med sin unge der holder til lige her ved havnen.
I dag maa jeg have vaeret lidt traet for jeg gik op for at betale havnepenge og da jeg skulle betale var mit visakort vaek. Saa hele formiddagen har vi endevendt baaden, oev. Da jeg kom op paa kontoret igen for at spoerge til WIFI fandt jeg visakortet paa nogle brochurer jeg havde staeet og kigget paa mens havnefogden registerede vores oplysninger!!!!!
Men godt jeg fandt det igen.
Ellers har vaskemaskinerne snurrede i dag da det blaester godt uden at regne.
Faktisk har vi ikke haft saa meget regn her i Skotland som jeg havde forventet men det kan jo naa at komme.
Vores naboer paa broen er 2 aeldre maend som egentlig kommer fra vestkysten at Skotland men er ved at reparere deres baad her. De har tilbudt os at koere os ind til byen og sagt vi skal komme over med vores soekort saa de kan markere de gode ankerpladser. Super for vi traenger snart til nogle gratise overnatninger uden at skulle sejle!! Her koster det 300 kr. pr. nat saa det er noget dyrere end DK og saa er havnene i DK paenere og mere udrustet. Men saadan er det - venligheden kan der ikke klages paa:-)
Ellers har vi snakket om at blive her i havnen for at vente paa en anden dansk baad som lige nu er i Peterhead. De skal samme vej som os og har 2 drenge ombord paa alder med Erik og Aksel.
Vi traenger ogsaa til at have dage nu med knap saa meget paa programmet og bare hygge om boernene, hinanden og os selv :-)

1. Det lyder fornuftigt, speciel det sidste.
    Det var da trals I ikke var forberedte på den vanskelige sejlads, håber det varer længe, inden I atter støder ind i dette problem, for undgås kan det vel ikke helt?
    Har skibsskolen og strikkepindene holdt fri undervejs?
    Vasker du i spandene, eller er der maskiner på stedet?
    Vi havde en rigtig god motionstur ved Fuglesangssøen i aftes på trods af silende regn,
    efter turen var der fine madkurve med diverse spegepølser og oste samt rødvin og frugt, og dominus`s arrangement udvalg havde både bagt kage og cookies, så der manglede overhovedet intet.
    I aften havde vi sommerfest med medbragt madkurv i børneuniverset, men pga vejret var arrangementet rykket ind i hallerne; og på programmet var der pædagogisk idræt i praksis for børn og forældre, dokumenteret med idrætsskemaer.. alle var aktive og hyggede sig sammen, en rigtig god aften.
    I morgen skal far til forældredag i Karl`s vuggestue, jeg kan ikke være med, da jeg ikke kan undværes på arbejde, 2 har fri i forvejen, jeg var med sidste år og det var hyggeligt.
    Har du skrevet til Tina om skolematerialet, hun venter på din kommentar..
    I morgen har jeg tidlig fri, og skal en tur i haven for at plante forskellige planter, jeg har fået af Alice og John.
    Og så skal der også gøres klar til, at vi tager til Goslar på onsdag, der skal pakkes kufferter, og haven og ALLE mine blomsterkrukker skal justeres, så det er nemt for pigerne at passe, mens vi er væk.
    Britta bliver student den 24. så skal vi til studentergilde om aftenen, hvis vi når hjem i tide, vi kommer nemlig hjem fra ferien på denne dag.
    Knus og godnat mor

2. Kære alle 6
    Her i DK, går det godt. Vi oplever knap så meget som jer, men nyder hverdagen og glæder os til sommerferien om mindre end en mdr.
    I weekenden kommer Robin, Holgers kammerat, på ferie. Hans forældre skal til Holstebro Rock, så det er med overnatning og 2 hele dage. Drengene, Holger og Robin, glæder sig rigtig meget og har ikke snakket om andet de sidste par uger. Det var også dem vi var i Norge med sidste år! Vi har ikke de store planer om hvad der skal ske, men har snakket om at båden i Kloster måske skal luftes, så lidt skibsfolk har vi også herhjemme:-) Hvis vinden er for hård og det blæser, så tager vi til Havnsturp Zoo med madpakke, regntøj og godt humør. Tror det er vigtigt at vi laver noget udendørs, da Robin også er en livlig dreng.
    Eller går tiden med planlægningen af SA turen i efterårsferien. Toke har booket det mest fantastiske hus i Cape Town, med den vildeste udsigt og en skøn have til drengene. Er allerede begyndt at glæde mig til at vise landet frem for familien.
    Ellers vil jeg bare sige tak for de dejlige fortællinger om jeres oplevelser. Skønt både at se og høre hvor skønt i har det.
    KH Maja + fam

3. Kære alle 6.
    Håber stadig alt vel hos jer og tak for mailen.
    Ja så fik vi båden i vandet i lørdags uden problemer, alle var til stede. Vi grillede pølser og bagte snobrød derude, og så fik vi selvfølgelig også kaffe, Maja havde bagt banankage dertil, og Tina havde vandmelon med til ungerne.
    Vi fik skam også fine gæster derude, et besøg af Jan og Sanne med barnebarn, ( de havde lånt vores sommerhus på Brunbjergvej i anledning af deres bryllupsdag 17 år, så de var tæt på) og det hele blev ret hyggeligt, vejret var fantastisk, når man tænker på, vi er tæt på Vesterhavet. Om eftermiddagen blev det et voldsomt uvejr, Sanne sendte fotos fra sommerhuset, hvor der lå hagl på størrelse med ærter.
    Herhjemme blev terrasserne total forblæste med væltede krukker og afrevne blade. Så "der er altid noget at gøre for en husmor".
    I dag hentede jeg Holger og Uffe. Ketil, Maja og Karl kom senere til fællesspisningen. -Tina havde forældremøde på skolen, og Toke var på fisketur med Brøsse.
    Børnene var trætte, så alle kørte tidlig hjem.
    Vi fik dog flyttet fårene inden de kørte, og vædderen var ret ivrig, den fik skubbet far omkuld, ret underligt at være tilskuer til, faldet var ligesom i slowmotion.
    Jeg var ved søen med drengene i eftermiddag, der var tusinder af små frø, der var ved at gå på land, nogle uden hale og nogle med, et livligt syn, og nogle blev selvfølgelig indfanget og sat ud igen. Uffe vandrede bare ude i søen, så jeg måtte ud og "redde" ham. Han minder om faren, da han var lille, de samme interesser og hans øjne fokuserer på selv de mindste ting, der bevæger sig.
    Jeg fortalte Holger, vi skulle på ferie, der hvor heksene flyver til ved Sant Hans, det knurrede i hovedet på ham, -spændt på at høre, om der kommer kommentarer derom, efter han har været til bål og set heksene flyve. ( vi har jo også et bål nede ned søen, klar til affyring).
    I morgen skal vi have presset hø og have det kørt ind, så der er foder til fårene til vinter, der kan nok også blive lidt til kaninen.