mandag den 10. juni 2013

Juhu Skotland here we come

Det lykkedes 1. lange stræk er veloverstået. Vi er nu i Peterhead fin beskyttet havn med flinke personaler og FRI INTERNET stor succes hos drengene. Men stranden trækker også så nu er de på ekspedition.

Vi havde en god tur og ungerne klarede det flot.
Selvfølgelig ingen skibsskole på nær Aksel som kurerede sin søsyge ved at læse Nordiske vikingesagn! Vi andre brugte armbånd og Erik og Aksel fik en pille.
Vi stod ud fra Thyborøn torsdag kl.15 og gik lidt nord på for så at vende og gå sydvest over. Fredag gik vinden fint i nord-nordvest så vi kunne sejle stik vest. Senere lørdag kunne vi gå mere nord i og søndag sejlede vi for motor og storsejl.
Så turen har kostet lidt på dieselbeholdningen men det er ok når vinden og bølgerne er fine.
Vi skulle jo ikke gerne blive afskrækket inden vi overhovedet er kommet rigtig i gang :-).
Ørepropperne blev flittigt brugt da de giver en meget bedre søvn og Ken og jeg blev gode til at sove 3 timer af gangen 2-3 gange i døgnet. Faktisk gik det fint med at klare nattevagterne. De 2 første nætter styrede Ken til kl.3 hvor jeg kom op og overtog og den sidste nat gjorde vi det omvendt.
Men det var rart med en ubrudt nattesøvn i nat. Faktisk var jeg ved at vælte da jeg stod ud af sengen i morges nu båden lå helt stille!
Søndag morgen ser vi en rygfinne komme op og tror først det er delfiner som er på vej men kort efter ser vi en meget større rygfinne - så HVALER og JUHU blev råbt fra cockpittet. Hvor heldig kan man være. Nu funderer vi så lidt over hvilke hvaler vi så - kan det være grindehvaler? En lille rygfinne og bred ryg - en mor med sin unge.
Madlavningen gik også fint - jeg blev forskånet for søsyge så vi fik varmt mad hver aften.
Og det var godt med varmt vand for temperaturen var 5 - 14 grader så det var mere koldt end vi havde forventet for en juni-sejlads. Godt vi havde termotøj, søtøj, huer, vanter og fleecetæpper med.
Vandtemperaturen ved Thyborøn var 12 grader og ude i Nordsøen var der kun 5 grader. Så vi boede i alt tøjet hele turen - og det var skøøønt at komme i bad da vi var i havn!!!

Lige nu viser Skotland sig for sin pæne side med sol så vi vil udforske byen lidt her til eftermiddag og få rørt kroppen.

Og så lige en tak for den fine afsked vi har fået. Dejligt med besøg af både bedsteforældre, onkler, tanter, fætre og kusine. Ja Farmor var frisk og sprang på tog og bus for at have et par dage sammen med os i Lemvig, hvor flinke Bent beredtvillig køre os rundt.

Stor venlighed måder vi overalt. Og vi får mange smil når folk ser 4 børn ombord.

Det skal nok blive en fantastisk tur vi får :-)

3 kommentarer:

  1. Kære Tina (og Ken)
    Jeg tænkte faktisk lige på jer den anden dag, og spekulerede på om I mon var kommet af sted på jeres livs rejse - det er I så. Dejligt at høre fra jer. Jeg glæder mig til at følge jeres liv på havet :-)
    Mange knus og tanker herfra - og kære Tina, du er stadig savnet i min hverdag :-)
    Kh Pia

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre I planmæssigt kom til Skotland, jeg var godt nok helt ødelagt, da jeg efter job, læste I allerede var steget til søs og endda stik over Nordsøen, jeg siger, vi/jeg har været bange.
    Far og drengene kiggede vindforhold og bølgeforhold fredag på nettet, og de mente det så fornuftigt ud, og at bølgerne kun var 1 meter høje, så vi kunne slappe af og tænke på noget andet..
    I dag hentede jeg Holger og hans cykel i børnehaven til middag, han lærte jo at køre uden støttehjul i går, så jeg skulle jo se, hvad han kunne. Vi cyklede en lille tur op til bistaderne, han var faktisk ret god. Ellers havde han travlt med at hjælpe med at fodre fugle via stigen, han har ingen højdeskræk..
    John var også på besøg, og han hjalp mig med at lave skyggeforhold til fårene, nu de er kommet ud til vejen at gå.
    -Vi fik kaffe og boller på gårdspladsen, Holger mente det var snyd Inge havde spist ALLE vore is, så vi måtte ringe til farfar efter forsyninger.
    Drengene med familie kom til fællesspisning på terrassen, som bl.a. bestod af fantastiske hjemmeavlede kyllinger, nye kartofler (Mallorca), gammeldaws agurkesalat, og god sovs..
    De små drenge var i baljen på terrassen, der var ret lunt og ikke en vind, og det er jo sjælden, det kan lade sig gøre herude, ved I jo..
    I morgen aften skal vi på tur med John`s og Alice`s, vi skal til Skarrild hus og se den smukke juni have med masser af blomstrende buske. Undervejs skal vi grille en pølse og Alice tager kaffen med, og så er der nok også lidt hjemmebag.
    Håber alt vel ved jer.
    Knus Mor

    SvarSlet
  3. håber i får hvilet ud og hygget inden næste stræk og der så kommer lidt mere varme.vi afventer spændt hver besked og glæder os med jer over alt det spændende nye.Ellers er der jo noget stille her i nr. 46 , savner Bjørnebanden og tager så på "skole" i morgen.Mange KH.

    SvarSlet