tirsdag den 16. juli 2013

Kinsale

Aahhh fri, hurtig og gratis WI-FI så nogle af de tidligere indlæg er blevet opdateret med fotos og en ekstra kommentar.

Fredag d. 12.07.
Så er vi i Dublin og ude af Nordirland, hvor der d. 12. juli godt an være noget ballade pga. orangeordens demonstrationer.

Vi ankom onsdag aften i det smukkeste vejr efter en egentlig ok sejlads med ikke for meget vind, genakkeren oppe og solskin. Men den manglende vind kan også være en ulempe for så ruller båden i søen med søsyge til følger. Aksel og Agnes måtte ofre, Inge og jeg var bare lettere utilpasse, kun Ken og Erik gik fri – Erik så faktisk flere film undervejs hvor jeg fik koldsved bare af at lave frokost. Sådan plejer jeg ikke at få det når vi sejler.
I går havde vi en slapper-dag hvor jeg fik lavet fuld madplan for de næste 10 dage så vi kan få spist lidt op på vores madlagre – har en tildens til at hamstre når jeg ser en butik som var det den sidste på vores vej. Om aftenen var der skøn live musik i den jazzede og bluesede genre for er Volvo-regatta cup og havnen er fuld af kapsejlere. Og der udsigt til mere live musik i aften, hygge med vin og chips.
Udenlandske gæstesejlere er det til gengæld noget tyndt med. Og andre børnefamilie-sejlere er det yderst tyndt med. Så det er godt vi selv har en flok med og de er rigtig gode ti at hygge sig med hinanden.
Her er også et tivoli med pariserhjul så der skal vi over om lidt og op i byen skal vi også og kigge lidt.

Her er alle oppe - undtaget Tina oppe og nyde udsigten over bugten.

Og hvad er det?

Jo det er en bade- og toiletbåd for det er en kæmpe havn med plads til 800. Klart den største vi har været i.

I morgen går det videre mod Arklow – regner med vi har 3 havne-stop mere inden vi er i Kinsale hvor vi vil sejle over Biscayen fra.
Sådan gik det ikke for vi tog fra Arklow søndag eftermiddag da det passede med tidevandet og gik direkte til Kinsale.
Det tog 31 timer - skulle have taget 20 timer - men først havde vi ingen vind og til sidst havde vi den lige i mod så det blev til lidt mere kryds. Så vi ankom i nat kl.1 til et meget mørk indsejling og den første havn var propfuld så vi gik videre til den næste havn hvor vi bliver de næste dage, måske en uge for at blive klar til Biscayen.
Sommer er med os og vi har skønt vejr :-) Ungerne har fisket krabber fra broen og vi har daset i dag. I morgen går Ken i "værkstedet" så det bliver nok til en tur på stranden for ungerne og mig.

Nogle langturs sejlere snakker om at der gået kan gå ½ år før man er nede i tempo. Jeg synes vi er ved at være der og kan få dagen til at gå med lidt – kun har vi vores forstående kryds over Biscayen som lurer i underbevidstheden.
Efter Biscayen og når vi er vel i La Corona kommer vi til at sejle i mere roligt tempo og med en del flere ankerligger-dage.

Ellers har vi lidt anekdoter som ikke er udgivet før:

Aksel har prøvet at lege rumastronaut! Det skete da vi skulle sejle ud af Peterhead i Skotland. Ude for havnehullet var der grov sø og opfordringerne på at komme i søtøjet var blevet ignoreret for kortspil i forkahytten trak. Pludselig oplever Aksel sig i en tilstand af vægtløshed da en stor bølge får køjen til at forsvinde under ham. Heldigvis lander han igen blødt og er nu endnu sværere at få i søtøjet for det er hyleskægt!!! Op kom han dog.

Da vi ankom til Glenarm måtte vi hurtigt til gæsteflagslinen for lidt pinligt var vi kommet til at sætte det irske i stedet for det britiske. Det ses vi har været mere optaget af at få båd og besætning klar til afgang end at få læst op på vores kommende rejsemål.

Også i Glenarm kom jeg en formiddag op at salonen som skudt ud af en kanon! Agnes skreg op og det var alvor. Hun var dumpet i havnebassinet i sin iver ved at vaske bådens fribord og hun fik en klar oplevelse af hvorfor vi prædiker altid redningsvest på!