tirsdag den 23. juli 2013

La Coruna Spanien

De sidste 4 dage har den stået på S for Spanien og vi var fremme i morges kl. 10. Vi har haft en super tur med perfekt vejr og gode vagtplaner. Vi har set delfin og mange hvaler - en gang kom de i formation på 5 tæt op ad vores båd.
En stor milepæl er nået og vi er ret stolte af os selv!!
Så dagen i dag er gået med daseri, oprydning og vasketøj.
Og det bliver fedt med en fuld nat søvn. Der skal bare soves igennem!!!!!
Opdatering med fotos følger......

Under vores tur over Biscayen sendte vi hver aften en sms over satellit telefonen hjem til Morfar med opdatering på vores position og stemningen om bord. De kommer her:

Fredag d. 19./7.
"Så er kl.18 og her er skønt. Vi har sejlet 30 sømil på 5 timer og vi har lige spist turen 1. hjemmebagt chokoladekage. Vi krænger ikke meget så det er også hyggeligt i køjerne. Vores position N 51'12,6 W 08'29,7.
Kærlige hilsner

Agnes vinker til alle på vej ud af Kinsale

Glade og forventningsfulde tager vi hul på Biscayen. Jeg havde det som inden en eksamen:-)

Lørdag d.20./7.
"Så er vi på højde med Frankrig N 48'54,0 W 08'34,55. Vi har haft frisk vind og sol og rebet sejlene. I løbet af aftenen bliver der mindre vind. Kursen er stik syd og vi regner med at holde halvvejs fest i morgen formiddag. Lige nu har vi sejlet 175 sømil. Alt vel og hils

Søndag d.21./7.
Vinden løjede til midnat så vi har haft motorsejlads eller tyskersejlads som vi kalder det når både sejl og motor kører. Vi har set hvaler og delfiner. Ellers har alle fået søben og der er igen appetit om bord. Vi er på N 46'45,22 W08'29,03 så vi regner med at være i havn tirsdag. Alt vel her og hils

Jubi hvaler - de kom op på siden af båden måske 50-100 meter væk i formation af 5 hvorefter de skiftede kurs og svømmede mod vest. STORT

Mandag d.22./7.
Så har vi sat det spanske gæsteflag og regner med at være i havn over frokost i morgen. Det bliver skønt med fast grund under fødderne og en fuld nattesøvn. Vi har 84 sømil igen og vi er på N 44'42,77 W 08'31,74.
Hils og alt vel her med rolig sejlads

Vi havde overraskende roligt vand over:-)

Og til sidst fik vi land i sigte og ankom i det skønneste sommervejr.

Tænk sig en gang det næste år skal vi have kun en sæson - SOMMER ;-)

Det tog 94 timer at komme over Biscayen Kinsale-La Coruna.

1. Dejligt I nåede land, selvom I ikke har set det i flere dage, glæden forståes,- den er også stor her, - vi er jo gået i seng med mobilen tændt, i fald i fik brug for at have kontakt med os, så det sidste vi sikrede os, inden vi sov, var at der var strøm og lyd på...
    Ellers er her fantastisk sommervejr og Toke med familie kom hjem fra deres ferie i eftermiddag. Jeg skulle lukke i bhv, så jeg var forbi derinde, Toke havde kylling på grillen, så jeg spiste med, og hørte om deres dejlige ferie med børnene og om deres visit ved Ketil og familie.
    Inden jeg kørte hjem havde Maja pillet en hel del ukrudt, Toke slået den nye grønne plæne( han er en af de få, der i disse dage har en grøn), Holger leget under have vandsprederen og spist jordbær, og Karl kunne nu bedst lide at vande med vandkanden og hente vand i baljen.
    I bhv bliver brandslangen hver dag afprøvet til stor glæde for de fleste børn.
    knus mor

2. Hej Agnes, Inge, Aksel, Erik, Tina og Ken :) I kan med rette være stolte af jeres lange sejlads, der skal jo vilje, mod, udholdenhed og sammenhold til. Vi glæder os til, at høre mere..:)engang med tiden og skønt for jer, at I fik hvaler og delfiner med "på sidelinjen". Hyg og hejsa i det Spanske. Tak for opdateringen.
    KNUS fra Rikke, Mads, Lars og Helen.

3. Tillykke med den vellykkede passage! Vi glæder os til at høre mere, og gerne se nogle billeder. Nyd de sydlige himmelstrøg. Vi er, som I kan læse, helt vilde med Wales og nu Cornwall. Verden er fuld af store oplevelser, hvis man bare sejler ud og plukker dem :0)

4. Hej Alle.
    Så er hverdagen igang igen... Vi har haft en fantastisk sommerferie med fantastisk vejr og gode oplevelser. Glæder os til at fortælle jer om dem:-)
    STORT TILLYKKE med fødselsdagen til dig Tina, håber at din mand og unger forkæler dig!
    KH familien Kjær Juul

5. Tillykke med fødselsdagen Tina, en særlig en (sikker solrig ? ;)) af slagsen, som sikkert altid vil være en af dem som du husker. Håber I hygger jer og at du får endnu en dejlig dag,... en ekstra tegning eller fra jeres kreative børn :. Hjemme har vi også en solrig dag og himlen er blå. Tænker på jer, Knus fra Aalborg.

6. Hej Tina
    Tillykke med din fødselsdag, håber du får en dejlig dag.
    Knus Hansen

7. Hej Tina :) Stort TILLYKKE med føsdagen i dag :) håber du har haft en super dag og det er jo nok, som Helen også skriver, en ganske særlig fødselsdag :) kanont :) Også mange hilsner til resten af banden, håber de har forkælet dig max i dag. 1000 hilsner og knus Frederikssund bønderne ;o)