mandag den 8. juli 2013

Nordirland

Fredag d. 5.7.2013
Vi er i det nord-irske og kom i onsdags efter endnu en smuk sejlads.
Vores første indtryk af Nordirland var ”ih her er varmere”

Efter et par dags hoppen og dansen for anker i Craighouse med regn og kulde trak vi ankeret kl. 10
– perfekt i forhold til at få medstrøm ude i North Channel. Vinden var lidt drilsk – så var genakkeren oppe, så kom den ned igen, så lidt motorsejlads og derefter et par fine timer med genakkeren oppe igen og brusen for boven. Til sidst kom den dog ned igen lige som 3 delfiner viste sig. Det sidste stykke ned til Glenarm holdt vi god højde pga. medstrømmen og udsigten var smuk med skrående marker ned mod havet med dyr græssende afløst her og der af borge, klipper og træer.
Vel i havn faldt vi i snak med Rosanna og Peter og blev senere inviteret over på en aftensdrink. Hyggelig og ingen hindring at der undervejs kom et par letmatroser listende til selskabet 

Glenarm har været en billig havn godt nok koster det 25 £ i døgnet men når jeg så har vasket og tørret 5 maskinfulde vasketøj som normalt koster 6 £ pr. maskinfuld så har vi faktisk kun givet 15 £ pr. nat de 3 døgn vi er her.

Vi har set en del rigtig gamle bygninger og fæstninger undervejs. Her er Inge foran en gammel slotsport.

I dag tog vi en stroppetur med ungerne op i skoven på 4 timer. Vi gik en rundtur så vi først gik op ad bakke med stejle skråninger og derefter fulgte vi floden på tilbagevejen. Ungerne fandt hurtig en pind hver de gik og slog til brændenælder med og med lidt kiks og vand undervejs og udsigt til en is efter endt tur så gik de fint til alle mand.
Det er noget sjovere at give is her i det britiske – vi kan få 6 Magnum for 10 £. Så det er vel 60 kr. billigere end DK.

I morgen går det igen syd på (som det vil gøre de næste mange måneder). Vi overvejer at sejle hele vejen ind til Belfast City hvor der skulle være en del sightseeing at gøre.

Søndag d. 7.7.2013
Så ligger vi igen for anker i Bangor ved indsejlingen til renden ind til Belfast.
Vi ankom i går lidt over middag efter 5 timer sejlads fra Glenarm.
Ken startede morgenen med at skifte nylonstroppen på faldbarmen på storsejlet inden afgang kl. 8.30.
Her er en del strøm og tidevands forhold at tage hensyn til her så egentlig skulle vi have sejlet et par timer tidligere. Men det gik og strømmen var ikke stærk imod det sidste stykke.

I går aftes var der et vældigt fyrværkeri ind over land og vi ligger igen på en hoppe-plads sikkert pga. den megen erhvervstrafik der er ind til Belfast

Her er igen lunere og lige nu er pigerne ved gøre klar til at dyppe tæerne i fuldt badeudstyr fra badeplatformen. Vi målte vandtemperaturen i går til 9 grader så mon ikke hurtigt de får nok.
Det gjorde de så ikke!! Det blev til flere udspring og alle 4 var under!

I eftermiddag når strøm og tidevand passer sejler vi videre til Ardglass 38 sømil herfra hvor vi gerne skulle var ved 22-tiden vi får op til 2,5 knobs medstrøm.
Det blev så udsat da vi blev fristet af Storbyens puls og sejlede til Belfast City. Så i morgen står den på sightseeing. Her på broen ligger også den danske båd Dana fra København med skipper John som vi delte øl og gode historier med her til aften 

Tirsdag er det planen at gå til Ardglass fra tidlig morgenstund og på onsdag går det videre til Dublin hvor den igen står på sightseeing. Her skulle vi være så heldige at få mere eller mindre 10 timers medstrøm.

Ellers nyder vi livet: Ken læser op på strøm og tidevands teori, pigerne er gået i gang med at brodere, drengene læser (det gode ved ankerplads kan være begrænset strøm så bøgerne må frem til underholdning) Erik læser Erik Menneskesøn og Aksel har kastet sig over Harry Potter bøgerne og jeg strikker og læser op på de kommende oplevelser i Per Stenbøgs logbog og hans frues skønne bog ”Et år for egne sejl”.

Her er Aksel med sin ynglings beskæftigelse. Han har brugt sommerferien på at læse 10 bøger - altså rigtig bøger. Han er ved at læse Harry Potter - den sidste af de 5 vi har med så han mener han skal ønske sig de sidste 5 til jul!! Her om bord bliver han med rette kaldt Læsehesten:-)

I går aftes havde vi spillekortene fremme og den stod på ”Lille”, ”Stor” og ”500”. Senere da børnene sov læste jeg lidt højt for Ken af Jane Åmunds ”Den irske stemme” hvor der var en historie fra Belfast som beskrev forholdet mellem katolikker og protestanter.

1. Vi skal da vist snart have et kort op at hænge, vi kan snart ikke følge med i, hvor I er.
    Rart at høre det går godt med turen, og at børnene også klarer det..
    -Og så er det blevet sommer i Danmark, 25 grader og i solen endnu mere, så sommertøjet er kommet i brug.
    Vi havde en fantastisk sommerfest med dejligt sommervejr, og lopperne gik som aldrig før, så der var ikke meget tilbage til AG.
    Om eftermiddagen sad vi på gårdspladsen og fik "sønderjysk" kaffebord og til aften blev der grillet skovmandskoteletter og maxi pølser til salatbar.
    I går var Uffe, Tina og jeg i zoo i Havnstrup. en rigtig hyggelig tur i det flotteste vejr med eftermiddagsmad på plænen og gulerødder til dådyrene.
    I morgen skal jeg på cykel/kaffetur med Jytte, en sidste tur inden ferien, håber vejret holder..
    Og i morgen har far fri, og han skal vist på træværkstedet. Han skal have malet et karlekammerskab (ikke dit) og lavet en bænk med kurve under til Uffe.